حجت الاسلام والمسلمین سید احمد میرعمادی در گفتوگو با خبرنگار مهر با اشاره به فلسفه قیام امام حسین علیه السلام گفت: تردیدی نیست که فلسفه قیام امام حسین علیه السلام دفاع از دین و ارزشهای دینی بوده است.
استاد حوزه علمیه قم گفت: بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) ، دین در دست پنج گروه اسیر شد که شامل قدرت طلبان ، دنیا گرایان، فاسقان و مفسدان، جاهلان و غافلان بوده است.
حجت الاسلام عمادی بیان کرد: علی علیه السلام در نامه خود به مالک اشتر حاکمان قبل از خود را اشرار معرفی کرده که گرفتار هوای نفس و دنیا طلبی شدند و فرمود، فان هذا الدین قد کان اسیرا فی ایدی الاشرار یعمل فیه بالهواء و تطلب به الدنیا، بنی امیه دنیامدارانی بودند که دین را وسیله هوسرانی و قدرت طلبی خودشان قرار داده بودند
وی با بیان اینکه دنیا طلبان در عصر عثمان اموال بیت المال را به غارت بردند افزود: امیرالمومنین علی علیه السلام میفرماید، بنی امیه و بنی مروان همچون شتر گرسنه در بهار علفزار بیت المال افتادند وبا ولع عجیبی به خوردن بیت المال مشغول شدند
استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: دسته دیگر مفسدانی همچون یزید و پیروان او علناً فسق و فجور و شراب خواری و سگ بازی می کردند.
میرعمادی با بیان اینکه امام حسین علیه السلام کشته جهالت و غفلت مردمان عصر خود بود افزود: دسته چهارم وپنجم کوفیان و شامیان بودند که مردم کوفه دچار غفلت و مردم شام گرفتار جهالت شده بودند، مردم کوفه امام حسین علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام را خوب میشناختند و امیرالمومنین علیه السلام چند سال در این شهر خلیفه بود، اما مردم کوفه عمداً خودشون را به خواب زده بودند.
وی گفت: مردم شام در جهل به سر میبردند برای اینکه ۴۰ سال معاویه در این شهر علیه اهل بیت علیهم السلام تبلیغ کردند و وقتی امام حسین علیه السلام شهید شد گفتند یک آدم شورشی و خوارج کشته شد و نمونهای از جهل مردم شام، مباحثه امام سجاد با پیرمرد شامی است.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: بنابراین فلسفه قیام امام حسین علیه السلام برای بیداری امت اسلامی، دفاع از دین و ارزشهای دینی، رها کردن دین از چنگال این پنج گروه اشرار بوده است.
نظر شما